De elektrische auto rukt op in Nederland. In 2020 is naar verwachting 15 procent van de nieuwe auto’s een elektrische  auto. Dat zijn in meerderheid zakelijke auto’s, maar volgens de ANWB krijgen ook particulieren steeds meer interesse voor elektrische auto’s.

Ik mocht drie dagen testrijden in de meest luxe Renault ZOE, de R135 Edition One. Dit model heeft een consumentenprijs van bijna 38.000 euro, als je de batterij erbij koopt. Sinds afgelopen oktober is de nieuwe ZOE in Nederland op de markt.

Bij de R135 Edition One staat het getal 135 staat voor het aantal pk’s. De basisversie R110 Life is zo’n 4.000 euro goedkoper dan de luxere Edition One,

Renault ZOE: een superstille auto

Mijn eerste indruk: de auto rijdt uitermate prettig en is opvallend stil. Elektrische auto’s maken natuurlijk per definitie minder geluid vergeleken met benzine- en dieselauto’s. Maar bij de Renault ZOE is er meer dan de stille elektromotor. De ZOE heeft een voorruit die het geluidsniveau verlaagt en geluidsisolatie in de deurpanelen en onder de voorstoelen.

De auto voelt stevig en solide, de deuren zijn zwaar. Het interieur is chique. Opvallend is dat Renault 100 procent gerecycled materiaal gebruikt voor bijvoorbeeld de stoelbekleding van de ZOE.

De stilte maakt autorijden relaxed en fijn. Het heeft één nadeeltje: als je gewend bent om te luisteren naar een benzine- of dieselmotor, mis je een stukje informatie. Je hebt qua geluid geen idee hoe hard je rijdt. Gelukkig geeft de display de toegestane snelheid aan en uiteraard ook je feitelijke snelheid. Ook klinkt er een piep als er verderop een roodlichtcamera op het traject staat.

Als bestuurder heb je alle ruimte. Ook met mijn lengte van 1,95 meter kan ik prettig zitten in de ZOE. Achterin meerijden is echter geen aanrader voor mij. Ik denk dat je maximaal 1,80 meter mag zijn om lekker rechtop te kunnen zitten.

Renault ZOE interieur

Dodehoeksensor en temperatuur van tevoren instellen

De ZOE heeft veel slimme features. Zo is er een dodehoeksensor. Die geeft aan wanneer een andere auto naast je rijdt, nét uit het zicht. Er gaat dan een rood lampje in de spiegel branden.

De auto heeft ook een 'lane departure warning' die je waarschuwt als je minder scherp bent en van je eigen rijstrook afdwaalt.

Een stap verder gaat de 'lane keep'-modus. Wanneer je die stand hanteert en van je baan afwijkt, duwt het stuur een beetje terug. Je hebt verder ook een knop om de auto zichzelf in te laten parkeren.

Een feature die bijdraagt aan het comfort is de 'preconditioning'-functie. Dat is de airconditioning die je zeven dagen vooruit, per dag, per tijdstip, vooraf kan instellen. Daarmee kun je exact instellen hoe laat de ZOE hoe warm moet zijn. Het scheelt op hele koude dagen ook ruiten krabben en je auto is lekker warm.

De stoelen en het stuur hebben ook ingebouwde verwarming. Het voorverwarmen heeft ook als voordeel dat je hierdoor minder actieradius verbruikt dan als je “koud” zou wegrijden en dan pas gaat verwarmen

Renault ZOE navigatie

Ingebouwde navigatie is eenvoudig en intuïtief

Als je zelf inparkeert is de achteruitrijcamera een fijne feature. Die heb je natuurlijk bij meer auto's tegenwoordig, maar met het grote, heldere 9,3-inch touchscreen kun je bij de ZOE wel heel goed zien wat je aan het doen bent.

Het scherm ter grootte van een iPad gebruik je ook voor het Renault EASY LINK multimedia- en navigatiesysteem. Dergelijke systemen van autoproducenten willen nog wel eens omslachtig zijn, zeker als je ze vergelijkt met apps als Google Maps of Waze. Het EASY LINK-systeem is vrij intuïtief en eenvoudig te bedienen.

Handig is ook het bakje voor draadloos opladen van je smartphone. Dat heeft opstaande randjes en een stroeve, rubberen bodem. De telefoon laadt rustig op een glijdt niet weg. Verder bieden 2 usb's voorin en 2 usb's achterin de auto alle mogelijkheden om op te laden of media-apparaten aan te sluiten

Renault ZOE achteruitrijcamera

Foto: Business Insider/Arie Westeneng

Flexibiliteit bij opladen

De derde generatie ZOE is op verschillende manieren op te laden. Met een snellader bedraagt het laadvermogen tot 50 kW en de Caméléonlader heeft een laadvermogen van 22 kW. Met die laatste ben je volgens Renault in circa 3 uur helemaal opgeladen zijn. Verder kun je in geval van nood de ZOE ook aan het gewone stroomnetwerk hangen, waarbij het laadvermogen doorgaans 3,7 kW bedraagt.

Een woordvoerder van Renault meldt trots dat de derde generatie ZOE "de enige betaalbare elektrische auto is met een laadmogelijkheid op wisselstroom tot 22 kW én een laadmogelijkheid op gelijkstroom tot 50 kW." De Peugeot 208. de Nissan Leaf en de Opel Corsa zouden dat alle drie niet kunnen.

Renault ZOE opladen achter logo

Achter het grote Renault-logo op de motorkap zit de laadaansluiting. Ik nam de proef op de som en laadde de auto bij een Fastned-station toen ik nog 66 kilometer actieradius had. In 51 minuten zat ik weer op een 236 km range en was de batterij voor 80 procent opgeladen. In ruim 50 minuten had ik er dus 170 kilometer actieradius bij. Opladen boven de 80 procent gaat langzamer, waarschuwt Renault.

De laadtijd zou voor mij bij dagelijks gebruik van een elektrische auto even wennen zijn. Overigens vind je daar als elektrische autorijder snel een modus in en laad je op tussen afspraken of 's nachts dichtbij huis.

Alle snellaadstations van Fastned staan in de navigatie. Als je de navigatie aan hebt staan, zie je ook ongevraagd waar openbare laadpalen staan. Er verschijnt dan een stroomlogootje in beeld. Zo vind je vast snel dichtbij een laadpunt om 's nachts op te laden.

Actieradius: maximaal 395 km

Bij de lancering van de ZOE in 2012 had de auto een batterij met een capaciteit van 22 kWh en een actieradius die in de praktijk op circa 150 kilometer lag. Vier jaar later kwam de tweede generatie van de ZOE met een capaciteit van 41 kWh. De actieradius verdubbelde tot circa 300 km.

In de ZOE van de huidige, derde generatie gaat de range tot 395 kilometer met een batterij met een capaciteit van 52 kWh. Het gaat om de actieradius op basis van de zogenoemde WLTP-test. Die gaat uit van meer dan de helft stadsritten, een kwart ritten over buitenwegen, en ongeveer een vijfde ritten over snelwegen.

De batterij is wel temperatuurgevoelig, in de winter is de actieradius wat kleiner.

Renault ZOE: populair als leaseauto

De ZOE kun je kopen mét of zonder batterij. In het laatste geval huur je de batterij van Renault. Je bent dan altijd verzekerd van een goed werkende batterij.

De ZOE is er inclusief batterij vanaf 33.590 euro. Je hebt dan de R110 Life met 109 pk. Met een huurbatterij kost die 25.390 euro. De batterijhuur is afhankelijk van het geschatte gebruik en kost maximaal 124 euro per maand.

De meest luxe Renault ZOE, de R135 Edition One die ik uitprobeerde, kost op een tientje na 38.000 euro. Huur je de batterij, dan betaal je 29.590 euro.

De ZOE is erg geliefd als leaseauto, meldt Renault Nederland. Hij is de komende weken nog te leasen tegen een bijtelling van 4 procent voor privégebruik.

Voor de meest luxe ZOE begint de fiscale bijtelling voor privégebruik, inclusief batterij, bij 47,05 euro per maand. Dit is op basis van een inkomen tussen de 34.000 en 68.000 euro op jaarbasis.

De fiscale bijtelling voor privégebruik gaat in 2020 omhoog naar 8 procent van de cataloguswaarde, dus dan moet je rekenen op pakweg een verdubbeling van het maandbedrag.

Renault anticipeert met de prijs van de ZOE duidelijk op de aanscherping van de fiscale regels voor zakelijk gebruik. De grens voor de lage bijtelling ligt in 2020 namelijk op een cataloguswaarde van 45.000 euro en daar zit de ZOE netjes onder.

Mijn conclusie: qua comfort en technische specs scoort de ZOE prima in zijn prijsklasse. Wat betreft het exterieur kun je als zakelijke gebruiker misschien indruk maken bij klanten door te benadrukken dát de ZOE elektrisch is. Degelijk en in de basis representatief. Maar het is geen auto met een design waar de luxe vanaf spat.


Lees meer over elektrische auto's: